Makten i ANT
Syftet med Bruno Latours forskning (t.ex. Reassembling the social 2005) är att studera organiseringen av konstruktioner i världen. Den viktigaste konstruktionen är samhället, som Latour menar skapas och organiseras i en (social) fabrik. Utifrån ett maktperspektiv kan man säga att fabriken innehar makten att definiera och bygga samhället, och ett viktigt steg för att kunna förstå maktfördelningen i världen vore därför en analys av fabrikens viktigaste konstruktionselement. Den ”rena” naturvetenskapen är enligt Latour det viktigaste av dessa element i dagens samhälle. Men hur förhåller sig Latours maktperspektiv till andra poststrukturalistiska maktdefinitioner?
Vad säger exempelvis Foucault om makt? ”Kunskap är mackt” står det på en skylt som hänger vid mitt skrivbord, vilket jag menar illustrerar Foucaults maktanalys i hans Power, Right, Truth från 1982. Foucault menar att makten alltid måste relateras till det som kallas ”sanning”, och för att närma sig maktbasen måste man studera verktyg och tekniker som används i sanningsgrundande vetenskaper (t.ex. naturvetenskap), se hans kommentar:
Power becomes embodied in techniques. In order to study power one should try to locate power at the extreme points of its exercise, where it always is less legal in character. (1982)
Denna maktanalys passar även i Latours texter. Mitt intryck är att Latour faktiskt vid samma tidpunkt (i början av 80-talet) går två olika väger för att komma fram till samma budskap om makten.
Vad säger exempelvis Foucault om makt? ”Kunskap är mackt” står det på en skylt som hänger vid mitt skrivbord, vilket jag menar illustrerar Foucaults maktanalys i hans Power, Right, Truth från 1982. Foucault menar att makten alltid måste relateras till det som kallas ”sanning”, och för att närma sig maktbasen måste man studera verktyg och tekniker som används i sanningsgrundande vetenskaper (t.ex. naturvetenskap), se hans kommentar:
Power becomes embodied in techniques. In order to study power one should try to locate power at the extreme points of its exercise, where it always is less legal in character. (1982)
Denna maktanalys passar även i Latours texter. Mitt intryck är att Latour faktiskt vid samma tidpunkt (i början av 80-talet) går två olika väger för att komma fram till samma budskap om makten.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home